Svanesøen 2.feb kl. 14.00

Balletfilm fra Wiener Staatsballett

“Svanesøen”

Tjajkovskij

Søndag 2. februar kl. 14.,00 

Orchestra of the Wiener Staatsoper

Solister:

Rudolf Nureyev og Margot Fonteyn

 I pausen serveres et glas champagne med chips og dips        

Dirigeret af John Lanchbery

Én af de mest berømte balletopsætninger nogen sinde, nemlig ”Svanesøen” fra Wien i 1966 med Margot Fonteyn og Rudolf Nurejev, vises nu her i Fjerritslev Kino. ”Svanesøen” er historien om den unge, søgende prins Siegfried, der forelsker sig i den yndige hvide svaneprinsesse Odette, men også lader sig lokke af hendes sorte modsætning Odile. Den ene er renhed og poesi, den anden er forførelse og fordærv. Det er det helt store passionsdrama om kampen mellem lysets og mørkets kræfter, mellem det gode og det onde, kærlighed og had. Denne opførelse fra Wiener Staatsoper 1966 er gået over i ballettens historie. Balletten bygger på en libretto af Vladimir Begitjev, som igen er baseret på en gammel europæisk legende om prinsesse Odette, der forvandles til en hvid svane af en ond troldmand. Rollen som Odette / Odile er en af de mest udfordrende roller for en ballerina Den britiske primaballerina Margot Fonteyn blev født i 1919 og fik en strålende karriere ved den engelske Royal Ballet, hvor hun specialiserede sig i det russiske repertoire, men også gav anledning til adskillige nyskabte koreografier. Hun står vel stadig som det måske største kvindenavn i det 20. århundredes ballet. Hun var stadig på sit højeste, men af rent aldersmæssige årsager måske også så småt på vej til pensionen, da hendes karriere fik et utroligt nyt løft ved makkerskabet med russeren Rudolf Nurejev. Han var 19 år yngre end hende, men var en af tidens førende mandsdansere i stort set det samme repertoire som Margot Fonteyn. De dansede sammen første gang i februar 1962, og selv om den store og intense del af deres partnerskab var overstået i løbet af nogle år, fortsatte de med at optræde sammen med jævne mellemrum, sidste gang i 1988, da Fonteyn var 69, og Nurejev var 50. Margot Fonteyn og Rudolf Nurejev blev kendt som et par og blev så intensivt fotograferet og fremvist, at det uundgåeligt gav næring til rygter om et elskovsforhold. Begge parter har strejfet forholdet i deres erindringer, hvor Fonteyn benægter det, mens Nurejev antyder det. Nureyev og Fonteyn revolutionerede ballettens verden ved at krydse grænserne mellem klassisk ballet og moderne dans. Hyldet som det største ballet-partnerskab gennem tiderne, sagde Nureyev engang, at de dansede som med ”en krop og en sjæl”. Denne historiske ballet, koreograferet af Rudolf Nureyev og dirigeret af John Lanchbery med Wiener Symphoniker-orkesteret, bringer til fulde denne utrolige duos kunstneriske formåen til live, præcis som den fortjener.